Współpraca biznesmenów polonijnych z PRL

Polityka partii komunistycznej wiązała się z przeświadczeniem o potrzebie dynamicznej industrializacji kraju. To zaś nieuchronnie prowadziło do przemian społecznych, wywyższenia osób pracujących fizycznie, zmian w samej mentalności ludzkiej. System ten jednak obarczony był wadą, szybko okazało się, że prowadzi do częstych kryzysów i sprzeciwu społecznego.
Artur Rogóż
Administrator
Posty: 4635
https://www.artistsworkshop.eu/meble-kuchenne-na-wymiar-warszawa-gdzie-zamowic/
Rejestracja: 24 maja 2010, 04:01
Kontakt:

Współpraca biznesmenów polonijnych z PRL

Post autor: Artur Rogóż »

Współpraca biznesmenów polonijnych z PRL była jednym z elementów polityki polonijnej komunistów. Zakładali oni, iż dzięki otwarciu Piszka i innych biznesmenów na współpracę z krajem przełamana zostanie niechęć mas polonijnych do PRL, a tym samym zwiększy się liczba Polonusów odwiedzających Polskę. Świadczyły o tym chociażby statystyki odwiedzin: w 1969 r. przyjechało do Polski 25 tys. turystów z USA (głównie Polonusów), a 1970 r. było już ich 35 tys.

Poza politycznym i propagandowym aspektem współpracy biznesu polonijnego z PRL władzom zależało również na pozyskaniu kapitału amerykańskiego.

Stąd też w rozmowach z Piszkiem, ale i Eugeniuszem Kusielewiczem z Fundacji Kościuszkowskiej, o. Michałem Zembrzuskim z sanktuarium maryjnego w Doylestown, Bolesławem Łaszewskim z Organizacji Polskich Biur Podróży, Chesterem Grabowskim, redaktorem pisma „Post Eagle”, czy Józefem Głowackim ze Zjednoczenia Polsko-Narodowego – przedstawiciele władz PRL zwracali uwagę m.in. na konieczność rozbudowy bazy turystycznej w Polsce, budowy sanatoriów dla Polonii i zwiększenia aktywności Orbisu (utworzenia biur przedstawicielskich w Nowym Jorku i Chicago).

Dążono także do stworzenia na terenie Stanów Zjednoczonych sieci kolportażu czasopism i książek wydawanych w kraju. Co ciekawe, większość z tych przedsięwzięć miało być sponsorowanych przez samych zainteresowanych, czyli przez Polonusów.

W związku z tak zarysowaną koncepcją pracy z biznesem polonijnym, władze konsularne MSZ wspólnie z Towarzystwem „Polonia” podjęły decyzję o zorganizowaniu wycieczki ok. 40 przemysłowców polonijnych z USA do Polski na Targi Poznańskie w czerwcu 1971 r.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Gospodarka, kultura i społeczeństwo”